1.
Avtalen
Avtalen består av disse
salgsbetingelsene, opplysninger gitt i bestillingsløsningen og eventuelt
særskilt avtalte vilkår. Ved eventuell motstrid mellom opplysningene, går det
som særskilt er avtalt mellom partene foran, så fremt det ikke strider mot ufravikelig
lovgivning.
Avtalen vil i tillegg bli utfylt
av relevante lovbestemmelser som regulerer kjøp av varer mellom næringsdrivende
og forbrukere.
2.
Partene
Selger er Selmer Utvikling AS, Kloppvegen
9, 2850 Lena, thor@thors.no, 908 36 375, organisasjonsnummer 989 188 615, og
betegnes i det følgende som selger/selgeren.
Kjøper er den forbrukeren som
foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som kjøper/kjøperen.
3. Pris
Den oppgitte prisen for varen og
tjenester er den totale prisen kjøper skal betale. Denne prisen inkluderer alle
avgifter og tilleggskostnader. Ytterligere kostnader som selger før kjøpet ikke
har informert om, skal kjøper ikke bære.
4.
Avtaleinngåelse
Avtalen er bindende for begge
parter når kjøperen har sendt sin bestilling til selgeren.
Avtalen er likevel ikke bindende
hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren i
bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den annen
part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.
5.
Betalingen
Selgeren kan kreve betaling for
varen fra det tidspunkt den blir sendt fra selgeren til kjøperen.
Dersom kjøperen bruker
kredittkort eller debetkort ved betaling, kan selgeren reservere kjøpesummen på
kortet ved bestilling. Kortet blir belastet samme dag som varen sendes.
Ved betaling med faktura, blir
fakturaen til kjøperen utstedt ved forsendelse av varen. Betalingsfristen
fremgår av fakturaen og er på minimum 14 dager fra mottak.
Kjøpere under 18 år kan ikke
betale med etterfølgende faktura.
6.
Levering
Levering er skjedd når kjøperen,
eller hans representant, har overtatt tingen.
Hvis ikke leveringstidspunkt
fremgår av bestillingsløsningen, skal selgeren levere varen til kjøper uten
unødig opphold og senest 30 dager etter bestillingen fra kunden. Varen skal
leveres hos kjøperen med mindre annet er særskilt avtalt mellom partene.
7.
Risikoen for varen
Risikoen for varen går over på
kjøper når han, eller hans representant, har fått varene levert i tråd med
punkt 6.
8.
Angrerett
Med mindre avtalen er unntatt
fra angrerett, kan kjøperen angre kjøpet av varen i henhold til angrerettloven.
Kjøperen må gi selger melding om
bruk av angreretten innen 14 dager fra fristen begynner å løpe. I fristen
inkluderes alle kalenderdager. Dersom fristen ender på en lørdag, helligdag
eller høytidsdag forlenges fristen til nærmeste virkedag.
Angrefristen anses overholdt
dersom melding er sendt før utløpet av fristen. Kjøper har bevisbyrden for at
angreretten er blitt gjort gjeldende, og meldingen bør derfor skje skriftlig
(angrerettskjema, e-post eller brev).
Angrefristen begynner å løpe:
- Ved kjøp av enkeltstående
varer vil angrefristen løpe fra dagen etter varen(e) er mottatt.
- Selges et abonnement, eller
innebærer avtalen regelmessig levering av identiske varer, løper fristen
fra dagen etter første forsendelse er mottatt.
- Består kjøpet av flere
leveranser, vil angrefristen løpe fra dagen etter siste leveranse er
mottatt.
Angrefristen utvides til 12
måneder etter utløpet av den opprinnelige fristen dersom selger ikke før
avtaleinngåelsen opplyser om at det foreligger angrerett og standardisert
angreskjema. Tilsvarende gjelder ved manglende opplysning om vilkår,
tidsfrister og fremgangsmåte for å benytte angreretten. Sørger den
næringsdrivende for å gi opplysningene i løpet av disse 12 månedene, utløper
angrefristen likevel 14 dager etter den dagen kjøperen mottok opplysningene.
Ved bruk av angreretten må varen
leveres tilbake til selgeren uten unødig opphold og senest 14 dager fra melding
om bruk av angreretten er gitt. Kjøper dekker de direkte kostnadene ved å
returnere varen, med mindre annet er avtalt eller selger har unnlatt å opplyse
om at kjøper skal dekke returkostnadene. Selgeren kan ikke fastsette gebyr for
kjøperens bruk av angreretten.
Kjøper kan prøve eller teste
varen på en forsvarlig måte for å fastslå varens art, egenskaper og funksjon,
uten at angreretten faller bort. Dersom prøving eller test av varen går utover
hva som er forsvarlig og nødvendig, kan kjøperen bli ansvarlig for eventuell
redusert verdi på varen.
Selgeren er forpliktet til å
tilbakebetale kjøpesummen til kjøperen uten unødig opphold, og senest 14 dager
fra selgeren fikk melding om kjøperens beslutning om å benytte angreretten.
Selger har rett til å holde tilbake betalingen til han har mottatt varene fra
kjøperen, eller til kjøper har lagt frem dokumentasjon for at varene er sendt
tilbake.
9.
Forsinkelse og manglende levering – kjøpernes rettigheter og frist for å melde
krav
Dersom selgeren ikke leverer
varen eller leverer den for sent i henhold til avtalen mellom partene, og dette
ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold
til reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 5 etter omstendighetene holde
kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen
og/eller kreve erstatning fra selgeren.
Ved krav om
misligholdsbeføyelser bør meldingen av bevishensyn være skriftlig (for eksempel
e-post).
Oppfyllelse
Kjøper kan fastholde kjøpet og
kreve oppfyllelse fra selger. Kjøper kan imidlertid ikke kreve oppfyllelse
dersom det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller dersom
oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selger at det står
i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at selgeren oppfyller. Skulle
vanskene falle bort innen rimelig tid, kan kjøper likevel kreve oppfyllelse.
Kjøperen taper sin rett til å
kreve oppfyllelse om han eller hun venter urimelig lenge med å fremme kravet.
Heving
Dersom selgeren ikke leverer
varen på leveringstidspunktet, skal kjøperen oppfordre selger til å levere
innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse. Dersom selger ikke leverer
varen innen tilleggsfristen, kan kjøperen heve kjøpet.
Kjøper kan imidlertid heve
kjøpet umiddelbart hvis selger nekter å levere varen. Tilsvarende gjelder
dersom levering til avtalt tid var avgjørende for inngåelsen av avtalen, eller
dersom kjøperen har underrettet selger om at leveringstidspunktet er
avgjørende.
Leveres tingen etter
tilleggsfristen forbrukeren har satt eller etter leveringstidspunktet som var
avgjørende for inngåelsen av avtalen, må krav om heving gjøres gjeldende innen
rimelig tid etter at kjøperen fikk vite om leveringen.
Erstatning
Kjøperen kan kreve erstatning
for lidt tap som følge av forsinkelsen. Dette gjelder imidlertid ikke dersom
selgeren godtgjør at forsinkelsen skyldes hindring utenfor selgers kontroll som
ikke med rimelighet kunne blitt tatt i betraktning på avtaletiden, unngått,
eller overvunnet følgene av.
10.
Mangel ved varen – kjøperens rettigheter og reklamasjonsfrist
Hvis det foreligger en mangel
ved varen må kjøper innen rimelig tid etter at den ble oppdaget eller burde ha
blitt oppdaget, gi selger melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen.
Kjøper har alltid reklamert tidsnok dersom det skjer innen 2 mnd. fra mangelen
ble oppdaget eller burde blitt oppdaget. Reklamasjon kan skje senest to år
etter at kjøper overtok varen. Dersom varen eller deler av den er ment å vare
vesentlig lenger enn to år, er reklamasjonsfristen fem år.
Dersom varen har en mangel og
dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i
henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter
omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, velge mellom retting og omlevering,
kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og/eller kreve erstatning fra
selgeren.
Reklamasjon til selgeren bør
skje skriftlig.
Retting
eller omlevering
Kjøperen kan velge mellom å
kreve mangelen rettet eller levering av tilsvarende ting. Selger kan likevel
motsette seg kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller
volder selgeren urimelige kostnader. Retting eller omlevering skal foretas
innen rimelig tid. Selger har i utgangspunktet ikke rett til å foreta mer enn
to avhjelpsforsøk for samme mangel.
Prisavslag
Kjøper kan kreve et passende
prisavslag dersom varen ikke blir rettet eller omlevert. Dette innebærer at
forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens
verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dersom særlige grunner taler for
det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for kjøperen.
Heving
Dersom varen ikke er rettet
eller omlevert, kan kjøperen også heve kjøpet når mangelen ikke er uvesentlig.
11.
Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold
Dersom kjøperen ikke betaler
eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen eller loven, og dette ikke
skyldes selgeren eller forhold på selgerens side, kan selgeren i henhold til
reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 9 etter omstendighetene holde varen
tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt
kreve erstatning fra kjøperen. Selgeren vil også etter
omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og
et rimelig gebyr ved uavhentede varer.
Oppfyllelse
Selger kan fastholde kjøpet og
kreve at kjøperen betaler kjøpesummen. Er varen ikke levert, taper selgeren sin
rett dersom han venter urimelig lenge med å fremme kravet.
Heving
Selger kan heve avtalen dersom
det foreligger vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold
fra kjøperens side. Selger kan likevel ikke heve dersom hele kjøpesummen er
betalt. Fastsetter selger en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse og kjøperen
ikke betaler innen denne fristen, kan selger heve kjøpet.
Renter
ved forsinket betaling/inkassogebyr
Dersom kjøperen ikke betaler
kjøpesummen i henhold til avtalen, kan selger kreve renter av kjøpesummen etter
forsinkelsesrenteloven. Ved manglende betaling kan kravet, etter forutgående
varsel, bli sendt til Kjøper kan da bli holdt ansvarlig for gebyr etter
inkassoloven.
Gebyr
ved uavhentede ikke-forskuddsbetalte varer
Dersom kjøperen unnlater å hente
ubetalte varer, kan selger belaste kjøper med et gebyr. Gebyret skal maksimalt
dekke selgerens faktiske utlegg for å levere varen til kjøperen. Et slikt
gebyr kan ikke belastes kjøpere under 18 år.
12.
Garanti
Garanti som gis av selgeren
eller produsenten, gir kjøperen rettigheter i tillegg til de kjøperen allerede
har etter ufravikelig lovgivning. En garanti innebærer dermed ingen
begrensninger i kjøperens rett til reklamasjon og krav ved forsinkelse eller
mangler etter punkt 9 og 10.
13.
Personopplysninger
Behandlingsansvarlig for
innsamlede personopplysninger er selger. Med mindre kjøperen samtykker til noe
annet, kan selgeren, i tråd med personopplysningsloven, kun innhente og lagre
de personopplysninger som er nødvendig for at selgeren skal kunne gjennomføre
forpliktelsene etter avtalen. Kjøperens personopplysninger vil kun bli utlevert
til andre hvis det er nødvendig for at selger skal få gjennomført avtalen med
kjøperen, eller i lovbestemte tilfelle.
14.
Konfliktløsning
Klager rettes til selger innen
rimelig tid, jf. punkt 9 og 10. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister
i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med Forbrukerrådet
for mekling. Forbrukerrådet er tilgjengelig på telefon 23
400 500 eller www.forbrukerradet.no.
Europa-Kommisjonens klageportal
kan også brukes hvis du ønsker å inngi en klage. Det er særlig relevant, hvis
du er forbruker bosatt i et annet EU-land. Klagen inngis her: http://ec.europa.eu/odr.